perjantai 29. heinäkuuta 2011

Rooma Venetsia Vesuvius Pompeiji

Syyslomalla 2008 kävimme Italiassa ja koitanpa vähän muistella sen matkan nähtävyyksiä, jotteivät täysin unohtuisi. Ala-asteelta lähtien roomalaiset ja Rooman kulttuuri ovat kiinnostaneet minua samoin kuin Antiikin Kreikka. Lainasin jopa Odysseijan ja luinkin sitä jonkin verran :).

Colosseum
 Kaikki historialliset nähtävyydet luonnollisesti kiinnostivat kovasti ja omaa tyhmyyttämme tällä reissulla jäi Colosseum sisältä näkemättä. Emme tajunneet, että se menee kiinni jo kuuden maissa ja olimme tarkoituksella jättäneet sen viimeiselle illalle, no se oli sitten juuri menossa kiinni, kun sen porteille ehdimme. Ulkoakin päin se oli massiivinen ja upea rakennus ja uskomattoman hyvin säilynyt maailmansodista huolimatta. Olemme olleet vastaavantyyppisessa mutta vielä paljon isommassa rakennuksessa Ranskan Puy du Fou'ssa, joten tiedän kyllä suurin piirtein, millaisesta rakennuksesta on kyse. Olisi ollut hauska nähdä maanalaiset tilat.
Colosseumin ulkopuolella oli kitaristi, joka veteli sujuvasti  Europen Final Countdownia.

Cirkus Maximus oli pienehkö pettymys ottaen huomioon, että siinä on joskus pidetty kilpa-ajoja ja järjestetty gladiaattoritaisteluita. Nykyään se on pelkkää peltoa ja ruohikkoa. Viimeinen kilpailu järjestettiin vuonna 549 ja katsomoon mahtui aikoinaan 250 000 ihmistä. Katsomosta ei oikein ollut tietoakaan.

Rooman liikenne on aika kaoottista ja jalankulkijan on parasta noudattaa Lasten liikennelaulua ja ihan oikeasti katsoa vähän joka suuntaan katua ylittäessään, sillä roomalaisilla ei ole minkäänlaisia liikennesääntöjä. Pahimpia ovat sadat skootterit ja muut kaksipyöräiset, jotka sujahtelevat ihan miten sattuun. Norjassa liikennevaloissa on kaksi punaista miestä yhden sijaan, Roomassa oli keltainen ukkeli :-).

Roomalaisten - ja monen turistinkin mielestä - kermakakkumainen Vittorio Emmanuel II:n muistomerkki on karmea pytinki Colosseumin lähellä. Paikalliset kutsuvat tätä myös nimellä "tekohampaat". No joka tapauksessa se oli hyvä ja näkyvä kiinnekohta keskustassa.Colosseumin ja tämän kuvatuksen välissä olevalla tiellä kävimme syömässä kivassa ravintolassa terassilla, jossa oli lämpölamput. Ruoka oli sekä hyvää että edullista toisin kuin Pantheonin luona olevassa pizzeriassa, jossa laskuun lisättiin joku tarjoilupalkkio, josta emme missään huomanneet mitään mainintaa.Tiramisua piti totta kai maistaa ja kahviloita Roomassa onkin paljon.

Barokkiaikaisella Trevin suihkulähteellä  (1762) kävimme kahdesti, sillä heitin ekalla kerralla kolikon tietämättä sitä, että se pitää heittää vasemmam olan ylitse, jotta palaa Roomaan uudelleen. Tietty asia piti käydä korjaamassa :). Kuvassa takanani näkyy Oceanus, joka ajaa merihevosten vetämässä simpukkavaunussaan. Porukkaa oli valtavasti kumpanakin iltana ja tienoolla oli paljon myymälöitä ja myyjiä, hyvät jätskit söimme siinä lähellä olevassa jäätelöbaarissa.

Roomassa ei keskustassa ole tavarataloja ja kävimmekin ostoksilla jättikokoisessa Porta di Roma -ostoskeskuksessa, joka sijaitsi suhteellisen lähellä hotelliamme. Sieltä ostin kummitytölleni halvalla baletti- ja voimisteluasuja sekä tanssikenkiä. Ostoskeskuksessa oli mm. Ikea ja elokuvateattereita. Söimme muistaakseni Flunchissa, jossa on tarjolla vaikka sun mitä ja siellä sai kerätä lautasen täyteen erilaisia herkkuja. Hinta oli halpa ja maha tuli täyteen :).

Pietarinkirkon pihalta
Yhden aamupäivän kiersimme Vatikaanissa, olimme siellä hyvissä ajoin aamulla, joten ruuhkia ei ollut. Kannattaa mennä suoraan yläkertaan, siellä on lisää lippukassoja. Vaikuttavin nähtävyys oli ehdottomasti Sikstuksen kappeli, jota mm. Michelangelo maalasi vuosikymmeniä. Oli hyvin vaikea kuvitella, miten järjettömän suuri työ katon maalauksessa on ollut ja miten hankalissa työasennoissa sitä on maalattu. Kuuluisimmat freskot taitavat olla Aatamin luominen ja Viimeinen tuomio. Kappelissa oli koko ajan ärsyttävää puheensorinaa, vaikka henkilökunta epätoivoisesti sihisemällä yrittikin pitää turistit hiljaisena. Istuimme siellä kauan ihailemassa mitä uskomattomimpia freskoja.

Pietarinkirkko oli myös hyvin vaikuttava

Espanjalaisilla portailla kävimme myös ja Pantheonissa. Siinäpä tärkeimmät Rooman muistot. Pizzaa ja pastaa tuli syötyä runsaasti, kadulta saa ostaa halvalla pizzapaloja, ravintolat tosiaan laittavat jotain extrahintaa, johon kannattaa varautua.

Koska meillä oli auto vuokralla, niin teimme päivän reissun Vesuviukselle ja Pompeijiin, jotka olivat nähtävyyksiä, joita voi todella suositella. Vesuviukselle kiipeäminen lämpimässä säässä oli ihan haastavaa, kannattaa ehdottomasti ottaa kiipeilykeppi mukaan alhaalta niitä vuokraavilta vanhuksilta, se helpottaa kummasti menemistä. Oli jännä nähdä, miten vuoren kyljistä nousi kuumaa höyryä ja itse kraaterissa myös. Vesuviusta on vaikea kuvailla, puhukoot kuvat puolestaan.

taustalla Napoli

Höyryävä Vesuvius

Pompeiji oli vaikuttava näky. Se tuhoutui vuonna 79 Vesuviuksen purkautuessa ja se löydettiin vasta 1700-luvun puolivälissä. Näin vähän aikaa sitten dokumentin, jossa selvitettiin ja tutkittiin sekä Pompeijia että toista tuhoutunutta kaupunkia Herculaneumia. Rakennuksia oli tallella paljon, osissa oli maalauksia seinissä. Ihmisiä oli säilynyt muumioidentapaisina jonkin verran ja he olivat kuolleet nopeasti, osalla näkyi vielä ilmeetkin kasvoillaan.

Italialainen tuttavani oli vinkannut meille hyvissä ajoin, että Ryan Air lentää halvalla Roomasta Venetsiaan ja teimmekin sinne päivän matka. Lähtö oli aikaisin aamulla ja perillä bussillä pääsi lentokentältä perille. Menimme vesibussilla Venetsian perille Pyhän Markuksen torille ja kävimme siellä kirkossa ja sitten tein jotain kiellettyä, nimittän heitin leipää linnuille. Ystävällinen ohikulkija tuli varoittamaan, että kannattaa lopettaa, sillä siitä voi saada isot sakot, mitä en luonnollisestikaan tiennyt. No onneksi kukaan ei ehtinyt tulla sakottamaan sen lyhyen hetken aikana. Venetsia on erikoinen paikka ja siellä kyllä kannattaa ehdottomasti käydä. Meille riitti hyvin se aika, jonka olimme perillä, olisikohan se ollut jotain seitsemisen tuntia. Ehdimme siinä ajassa katsastaa tärkeimmät nähtävyydet, syödä ja tehdä muutamia ostoksiakin. Koska en monien muiden naisihmisten tavoin ravaa lainkaan vaatteiden enkä muodin perässä ja ostelen lähinnä tuliaisia, niin minulla ei ollut mitään tarvetta käydä missään vaatekaupoissa.

Till min vän Ulla ostin viinipullonkorkin, jossa oli joulupukki, sillä ajattelin suuren jouluihmisen pitävän siitä lahjasta ja taisin osua aika oikeaan :-). Huokausten silta oli oikeastaan ainoa tärkeämpi nähtävyys, jonka missasimme, emmekä käyneet Dogen palatsissakaan.

Rialto
Canal Grandella sijaitseva Rialton silta oli kaunis ja siellä oli paljon turisteja. Kadut olivat välillä todella kapeita ja talot rajoittuivat paikoitellen veteen. Autoja ei vanhassa keskustassa ole lainkaan. Kuvassa eriskummallinen katu, joka tekee mutkan. Paikallinen jätehuolto toimii siten, että roskat heitetään pusseissa kadulle, josta ne kerätään. Sama systeemi on aika monessa keskieurooppalaisessa maassa.
Postilaatikoille on myös pitänyt keksiä joku systeemi ja se oli kuvankaltainen eli posti työnnettiin ovikellon yhteyteen. Koska vessoja oli harvassa, niin niihin oli yleensä opasteet.

Calle-sana tuli hyvin nopeasti tutuksi, se tarkoitti kujaa tai katua.
Gondoliajelulle emme lähteneet, sen hinta taisi olla satasen luokkaa, mutta ylitimme kyllä joen muutaman kerran halvalla traghettolla (maksoi euron luokkaa :-)). Muistaakseni Venetsiassa oli oma gondoljeerikoulukin ja gondoljeerin täytyy suorittaa tutkinto. Työ on sekä hyvin palkattua että suosittua. Asusteisiin kuuluu mustat housut ja raidallinen pusero sekä hattu ja laulutaito ja laulaminen on luonnollisesti osa työtä. Kuvassa näkyy raitapaita. Gondolieerejä on nykyisin nelisensataa.

Hintataso oli aivan järkyttävän kallis, erittäin pieni kahvikuppi maksoi nelisen euroa, jos sen otti al banco eli seisten tiskin ääressä (näin paikalliset tekivät). Jos istuit suomalaiseen tapaan pöytään (al tavolo), niin hinta oli vielä kalliimpi, aika äkkiä oppi juomaan kahvinsa paikallisten tavoin.

Kaiken kaikkiaan meillä oli kyllä mahtava reissu ja viidessä päivässä näimme todella paljon. Auto kannattaa vuokrata, jos on hyvä kuski, onneksi mieheni on. Italialaiset ajavat hullun lailla ja koko ajan piti katsoa joka puolelle, että mistä sergiot syöksyvät eteen tai kylkeen. Puolalaiset ovat toinen kansa, joka ajaa ihan hurjasti.  Lopuksi laitan muutamia yleiskuvia Venetsiasta.

Talot lilluvat vedessä, mistä aiheutuu hometta sekä levittymistä
Venetsialainen tori

Puistokin siellä oli

Nykyaikaisempi rakennus

Anonyymi kirjoitti...

Kiitokset vinkeistä! Luin suurella mielenkiinnolla, koska lähden itse muutaman päivän päästä Italiaan kahdeksi viikoksi (kohteina Rooma ja Napoli, joista jälkimmäisestä tarkoitus käydä ainakin Pompeijissa ja Vesuviuksella).

T: Anni2455

Pauska kirjoitti...

Hyvää matkaa ja upeita elämyksiä!

Anonyymi kirjoitti...

Minäkin lähdössä piakkoin Roomaan reissuun, ei taida vain aika riittää Venetsiaan ja Pompeijiin vaikka mieleni tekisi. Kiitos informatiivisesta kokemuksestasi!

Pauska kirjoitti...

Olepa hyvä ja mukavaa reissua! Roomassakin riittää nähtävää yllin kyllin.

Vivi Vinna kirjoitti...

Kiitos tästä tietopaketista! :) Rooman matkaa tässä jo innolla odotellaan. :) Haaveena olisi Pompeijissa käynti... :)

Pauska kirjoitti...

Eipä kestä, Pompeijissa kannatta käydä ja samalla kiivetä Vesuviuksellekin. Toivottavasti ei satu ihan järettömän kuumat säät teille. Mukavaa matkaa!

Vivi Vinna kirjoitti...

Kiitos! :) Joo, pitää yrittää päästä sinne Pompeijiin. Meillä oli ajatuksena junalla mänö. Tai jos menis busseja sinne. Niinhän se elokuussa tuppaa olemaan, et ne pahimmat hellejaksot osuu kohdalle, mut säälle ei voi mitään, ku nyt osu lomat näin. :D Hyvää kesän jatkoa sinulle! :)

Pauska kirjoitti...

Sinne tehdään järjestettyjä matkoja Roomasta käsin, hinta on 134 euron hintaluokkaa :)
Kiitos samoin :)

kissa-akka kirjoitti...

Moikka! Harvoin kommentoin tai edes lueskelen mitään blogeja, mutta ennen reissuani googlailin erinäisillä hakusanoilla, mitä kaikkea Roomasta voisikaan löytää. Palasin tasan viikko sitten Suomeen, ja kävin tosi monessa paikassa tämän sinun postauksesi perusteella! Olet tehnyt tosi hyödykkään tekstin, josta oli koko meidän perheelle paljon iloa. Täytyykin katsella, mitä muuta kivaa blogisi on syönyt :)

Kiitos ja hyvää kesän jatkoa sinulle!

Pauska kirjoitti...

Kiitos paljon kommentistasi, hienoa, että minusta oli jotain apua.
Hollantiin jos menette, niin silloin blogistani voi olla jotain hyötyä, sen verran monesti olen siellä käynyt.