sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Open sähköistä arkea

Olla kesällä opettaja ja talvella sisävesilaivan kapteeni on monen unelma-ammatti. Opettajilla on lyhyet työpäivät ja joka välissä ruoka- tai kahvitunti tuntuu olevan hyvinkin yleinen käsitys ammatistamme. Palasin 5.3. sairaslomalta ja olen sen jälkeen tehnyt vähintään 11 tunnin työpäivän, enimmäkseen  14 tuntia vuorokaudessa jokikisen päivän, lukuunottamatta viime viikonlopun lomaa. Repikää siitä :D! Nyt seuraa poikkeuksellisesti työasioihin liittyvä postaus, koska toivoisin hieman vertaistukea, jos joku kieltenope tai moodlenkäyttäjä tänne eksyisi. :)



Nyt on olo aika poikkinainen. Rakensin alkuvuodesta ISOverstaaseen eli käyttämäämme moodleen useamman kurssin, joita nyt olen tämän jakson ajan pyörittänyt. Muutaman vuoden päästä sähköiset ylioppilaskokeet ovat totta ja aloitinkin niihin tutustumisen ja valmistautumisen heti.

Selasin läpi erilaisia tehtäviä, videoita ja luettuja, joihin tein kysymyksiä ja latasin ne moodleen. Olen kirjoittanyt tähän mennessä 204 Quizlet-sanastoa ja naputellut 10878 termiä siten, että joka sanalla tai ilmauksella on sekä suomen- että ruotsin- tai ranskankielinen vastine. Aikaa tuohon on mennyt arvioilta toistasataa tuntia. Olen nopea kirjoittaja - thanks to kuusivuotiaana alkaneelle pianonsoitolle, mutta kyllä tuo aikaa ja vaivaa on vaatinut. Monesti kirjoittelen automatkoilla sanastoja, koska silloin ei ole parempaakaan tekemistä. 

Pistin opiskelijat tekemään vastustuksesta huolimatta aika monta suullista tehtävää, jotka he sitten joko meilaavat, laittavat ISOverstaaseen Poodlella tai yleisimmin whatsappaavat ne minulle. Tein myös kaikki kurssin sanakokeet, jotka opiskelijat tekevät ajastettuina. He voivat myös harjoitella kuuntelemista ja tehdä kirjoihin liittyviä nettitehtäviä. Oppimispäiväkirjojen lukemiseen menee aika paljon aikaa, mutta sen työstäminen on oikeasti saanut monet miettimään opiskeluaan ja olen kokenut sen tekemisen erittäin hyväksi. Niitä siis seuraa jatkossakin. Viime koeviikolla minulle sattui kolme vapaapäivää ja teinkin aamuseitsemästä iltayhteentoista hommia, jotta sain nämä kurssipohjat rakennettua. Ne eivät ole vielä lähellekään valmiit ja niitä pitää muuttaa ja parantaa, mutta alku on ihan hyvä.

Kyselin opiskelijoiden mielipiteitä ja suurin osa on uudistukseen tyytyväisiä. Kehittämistä toki vielä on ja jo nyt tiedän, mitä seuraavaan jaksoon muutan, mutta olen itseeni ja työhöni tällä hetkellä tyytyväinen. Oman työmäärän karsiminen on seuraava tärkeä juttu, sillä tunteja menee nyt aivan liikaa ja vapaa-aika ja työ ovat sekoittuneet liikaa. Tässä on selkein kehittämisen kohde. Jos olet käyttänyt moodlea, niin kerro, miten saat omaa työmäärää karsittua. Nuo 14-tuntiset työpäivät ja myös se, että viikonloppuisin aikaa menee kohtuuttomasti työhön, eivät pidemmän päälle innosta, vaikken koskaan ole työmäärääni valittanut (sitten vuoden 1995, kun menin Salinkalliolle ja abien tilanne siellä oli suorastaan katastrofaalinen. Tällöin oppilaiden peruskielioppi oli ihan hukassa ja he eivät olleet kirjoittaneet kirjoitelmia lukiossa juuri ollenkaan, edes perusverbin tai substantiivin taivutusta ei osattu. Urani suurin saavutus onkin se, eträ JOKIKINEN heistä pääsi ruotsin läpi ja kahdesta tuli vielä ruotsinopekin, hälsningar till Marja och Johanna).

Toivoisin kehitysideoita arvon kollegat :)
Tack redan på förhand!

10 kommenttia:

Susanna Konttila kirjoitti...

Kirjoitat asiaa ja juuri tuo työmäärä verkkokurssien laadinnassa on haaste ja ikuinen keskustelun aihe. Onneksi kursseja voi sitten kopioida kun ne on kerran sinne luonut mutta päivitys vie aikaa ja vaatii kyllä opelta aitoa innostusta omaa työtään kohtaan. Olen käyttänyt tuota sanastoa hoitotyön latinassa ja sen tekeminen on äärimmäisen aikaa vievää. Sitten olen käyttänyt avointa päiväkirjaa (josta joskus aiemmin oli puhetta) eli sitä journalia. Tässä kun kirjoittavat minulle päiväkirjan vaikka harjoittelusta, niin kopioin kaikille ensin saman palautteen (tai kiertätän paria hyvää muutaman lauseen palutetta) ja sitten vain rivi yksilöpalautetta. Tämä säästää aikaa ja opisk ei näe muiden palautteita tässä. Toivon sulle jaksamista moodlen tekemisen parissa, hienoa että jaksat olla yhtä innokas ja tekevä kuin jo silloin vuonna 95 salilla :) on kiva lukea blogiasi vaikka amisope olenkin😊 t. SusannaK

Timo kirjoitti...

Olen taistellut myös jo pitkää saman ongelman kanssa. Minulla Moodle on lähinnä lähiopetuksen työkalu. Amikset eivät jaksa pitkään luennoimista seurata, joten tehtäviä pitää olla paljon. Oppilaalle on ihanteellista saada nopeasti palaute. Tunneilla menee kuitenkin paljon aikaa heikoimpien ohjaukseen. Siten päivän päätteeksi on tarkastusta vailla 20 oppilaan koko päivän suoritukset. Se vastaakin jo kahden opettajan työpanosta. Arvioinnin kannalta ei ole ongelmaa, kun jo tunnilla näen kuinka kukin tekee ja pienellä pistokoemaisella tehtävien tarkastuksella saan siihen lisävahvistusta (asteikko: hyl., kesken, tyydyttävä 1, hyvä 2, kiitettävä 3). Se vain jää vaivaamaan etten kaikille kaikista palautuksista mitenkään ehdi antaa palautetta tai edes numeroarviointia.

Pauska kirjoitti...

Kiitos Susanna! Kopiointi olis tarkoitus opetella huomenna, en osaa sitä vielä. Tuo kopsusysteemi tuntuu hyvältä, kiitos vinkistä. Open pitää pysyä kehityksessä mukana, toivottavasti YTL saa pian jotkin raamit kokeelle, niin osais sitten suunnata opetuksensa oikein eikä tekisi turhaa työtä.

Pauska kirjoitti...

Minä ratkaisin tuon arvosteluongelman niin, että katson itse esim. sanakokeet läpi ja kirjaan arvosanan wilmaan ja tietty sit vielä arvostelukirjaani. Tyhmää tehdä kaksinkertainen työ, mutta nykyään tuo mattimyöhäisyys on yhä yleistyvä trendi ja muuten ei ite pysy millään kärryillä, mitä kukin on palautttanut.

Anonyymi kirjoitti...

Onko mahdollista, että avaat aina osion kerrallaan ja se sulkeutuu sutten esim viikon päästä. Tätä itselleni suositeltiin kun näitä asioita opiskelin. Eli tietty osio on aina auki vain tietyn aikaa ja tällöin "pakottaa" mattimyöhäset tekemään sen viimeistään sinä pv kun sulkeutuu. Sitten vasta aukeaa seuraava osio taas viikoksi jne. En tiedä toimiiko teillä mutta meillä verkkokursseja opettavat tekevät paljon tuota. T. Susannak

Pauska kirjoitti...

Joo näin tein, mutta kun se ei aina nykynuorten kanssa onnistu. Ehkä heidät pitää opettaa systeemiin ja tottuminen kestää. Sairaslomallani oli toki osuutta asiaan, kun en pystynyt ihan alussa neuvomaan kunnolla.

Anonyymi kirjoitti...

Luin pitkästä aikaa blogiasi ja toivon todella että terveydentilasi paranee. Elämässäni on ollut liian paljon tuskaa läheisten syöpädiagnoosien takia. Koita ottaa rennosti äläkä huhki liikaa. Ai niin velipuoleni on nykyään oppilaasi. :)
T: Hilpi, entinen oppilaasi

Pauska kirjoitti...

Hei Hilpi! Melkoista telepatiaa, sillä ajattelin Sinua vain pari päivää sitten ja mietin, että mitähän Sinulle kuuluu. Kovasti ilahduin kommentistasi :). Yritän ottaa rennosti, vaikka vähä vaikeetahan se on. Oikein hyvää jatkoa Sinulle ja menestystä opintoihin. Velipuolellesi tsemppiä myös, liekö teillä sama sukunimi :)?

Hilpi kirjoitti...

Hyvää kuuluu, opiskelua ja töitä, Espoossa asustelen, mutta aika usein tulee Lahdessa käytyä. :) Samaa sukunimeä meillä ei ole, koska kyseessä on äitipuoleni poika. Tipalassa kyseinen herra alotti syksyllä, kun sain sen sinne suostuteltua. :) Täytyy tulla seuraavalla Lahden reissulla moikkaamaan Sinua. :)

Pauska kirjoitti...

Hyvä suositus ja tervetuloa :)