Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ranska 2013. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Ranska 2013. Näytä kaikki tekstit

maanantai 20. tammikuuta 2014

Futuroscope - yksi Ranskan suosituimmista teemapuistoista

Esitykset olivat erikoisennäköisissä rakennuksissa
 Futuroscopessa
käy vuosittain 1,5 miljoonaa vierasta. Se avattiin 1987 ja se sijaitsee lähellä Poitiers'en kaupunkia. Me otimme puistoon iltalipun, joka oli halvempi ja jolla ehti ihan hyvin käydä katsastamassa monet esitykset ja rakennukset. Pientä suunnittelua käynti tosin vaati ja teimmekin aikataulun, jonka mukaan menimme. Lyhin esitys, johon kukaan meistä ei mennyt oli Robottien tanssi, sen kesto oli kaksi minuuttia. Pisimmät taasen olivat 40 minuuttia kestävät 3D-esitykset ja muut olivat siltä väliltä. Monissa rakennuksissa oli ns. esisali - présalle, jossa tutustuttiin aiheeseen ennen varsinaista elokuvaa.  Koska olen varsin herkkä enkä yhtään tykkää mistään vuoristoradoista tai rynkytyksistä, niin kysyin aina etukäteen portilla, millaisesta elämyksestä oli kyse.
Ehdoton hitti on Arthurin seikkailut minimois'tten kanssa. Minä en lähtenyt leppäkerttuun istumaan, sillä vaunu keikkui hullun lailla, vaan istuin pyörätuolitasanteelle ja siinäkin oli ihan meikeläiselle tekemistä. Huikean hienosti tehty elokuva, katsopa vaikka video :)








Monstres des Mers kertoo nimensä mukaisesti merten hirviöistä, puolen minuutin videopätkä. Erikseen oli vielä Voyageurs du Ciel et de la Mer - taivaan ja meren matkaajat.


 





le Kinemax - destins sauvages

 


Planetaariossa oli esillä kaikenlaisia kiviä présallessa. Varsinainen esitys kertoi tähdistä ja avaruudesta.




Vain yksi meistä jaksoi mennä iltaesitykseen, joka oli ollut ihan hieno

Tässä olemme sukellusveneessä





Mieleen jäi fossiileista ja doli-doleista kertova elokuva. Eri iltoina on eri esityksiä, tuolloin ei ollut iMagicia eli taikashowta tai sitten se oli jo ollut päivällä. Tästä parin minuutin videosta näet koosteen eri esityksistä ja alueesta yleensäkin.




Kävimme syömässä ravintolassa, jossa ei ollut muistaakseni mikään huippuvalikoima

Puhelinkoppi alkaa olla historiaa

 
Hotellimme aivan puiston vieressä

Suosittelen puistoa erityisesti lapsiperheille, Eve viihtyi puistossa hyvin ja kyllä meillä aikuisillakin oli hauskaa :)



En löytänyt suomeksi puistosta juuri mitään tietoa. Kannattaa ottaa kuulokkeet heti portilla, jos haluaa kuulla esitykset esim. englanniksi. Meillä ei ollut kenelläkään kuulokkeita ja ihan hyvin pärjäsimme. Käänsin Evelle tärkeimpien juttujen juonia. Alueella menee helposti koko päivä, me tosiaan olimme vasta viiden jälkeen alueella ja koska ei ollut ruuhkia, niin  saimme kävellä esityksesta seuraavaan ihan suoraan. Arthurissa piti odotella vähän aikaa. Suosittelen puistoa, jos tuolla suunnalla liikkuu :).




lauantai 18. tammikuuta 2014

Puy du fou osa 4 Le secret de la lance






 Aloitetaanpa juttu kerrankin kuvalla. Le secret de la lance esitteli meille hevostaitoja ja pääsimme kurkistamaan ritarien aikaan. Keltamekkoinen nainen oli pääosassa ja tässä esityksessä tykit paukkuivat ja tuli leimusi urakalla. Hienoja efektejä!


Ennen esitystä yleisölle myytiin aina esitykseen sopivaa rekvisiittaa



Nämä hemmot hassuttelivat ja viihdyttivät meitä ennen esityksen alkua


Olisikohan Nokkismusalle tilausta Ranskassa? Ainakin lapset soittavat nokkahuilua pakollisena


Hevosilla oli upeat asut


Jäis multa tekemättä


Katapultti?


Tässä esityksessä rakennukset siirtyivät paikoiltaan!

Savua ja tulta!






Tällainen aita olisi kiva alapihallemme, siksi siitä kuva



Voit tutustua esitykseen linkistä, tässä oli menoa ja meininkiä ja rytinää!





tiistai 14. tammikuuta 2014

Puy du Fou osa 3 Lintujen tanssi - kerrassaan mieletön esitys

Paras esitys mielestäni oli lintujen tanssiaiset "Le bal des oiseaux fantômes". On vaikeaa tajuta, miten ne linnut oli koulutettu niin hienosti toimimaan sekä yksin että ryhmissä.  Kouluttajat heiluttelivat ketjun päässä olevia palloja ja linnut tarrautuivat niihin kiinni. Liekö kyse metsästysvietistä, metsästykseen lintuja on käytetty jo pitkän aikaa. Linnut metsästävät mm. toisia lintuja ja jäniksiä. Tämä esitys oli noussut aivan huikealle tasolle edelliskertaisesta. Lintuja oli enemmän ja etenkin isoja lintuja oli nyt mukana paljon. On huikea tunne, kun korppikotka tai kotka (tai joku muu iso lintu, en ole ornitologi) lentää muutaman kymmenen sentin päässä siivet levällään pään ylitse. Esityksen aikana pitää pitää ruoat piilossa ja siihen on kyllä selkeät perusteet.

Katsomoja oli kaksi vastakkain ja esitys oli siinä välissä. Linnut lentelivät ympäriinsä ja osa niistä tuli taivaalta sellaisesta isosta pallosta, josta niitä laskettiin irti. Puy du Foussa on viitisensataa lintua, n. 80 eri lajia.




Esityksessä oli muutama ihminenkin



Olikohan tämä caracara, hassu tanssiva veikko, joka jäi mieleen jo ensimmäisellä kerralla.

UPEA ilmestys!


Taivas täynnä lintuja




Vilkaisepa videota, niin saat jonkinlaisen käsityksen tästä huikeasta esityksestä!









maanantai 13. tammikuuta 2014

Puy du Fou osa 2 Viikingit

 Puy du Foun kylään on rakennettu myös viikinkien näyttämö, jossa tapahtui kaikenlaista jännää. Pääosassa olivat viikinkilaivat ja täällä oli myös opetettu suojelukoira, joka teki vaikuttavan roolin.

Viikinkikylässä on hääpidot ja kaikenlaista jännää sattuu esityksen aikana, on tulta, räiskettä ja lammikosta nousee laivoja.

Esitykset ovat ranskankielisiä, mutta lippuluukulta voi ostaa kuulokkeet, joissa on mm. englanninkieliset käännökset.



Juhlaväkeä tanssimassa

Villisiat vauhdissa

Ihanaiset viikinkilaivat

Linkistä voit katsoa koko esityksen. Tämä on vuodelta 2011. Viime kesän esitys oli vielä hienompi kuin aiemmin näkemämme ja siinä oli enemmän efektejä.



sunnuntai 12. tammikuuta 2014

Puy du Fou Ranska 2013 päivä 7 osa 1 Roomalaisesitys

Viime vuosi oli niin raskas, että en ole jaksanut tehdä postausta loppuun Ranskan reissustammekaan. Tässäpä nyt useampi ehdottomasta eurooppalaisesta suosikkimatkakohteestani Puy du Fousta, jossa kävimme toisen - mutta ei varmaankaan viimeisen kerran.Tämä suuri teemapuisto sijaitseee Les Epesses'issä 92 km Nantes'ista kaakkoon ja 384 km Pariisista lounaaseen. Olemme molemmilla kerroilla vuokranneet auton, joten minulla ei ole kokemusta julkisilla liikennevälineillä liikkumisesta.

Puistossa käy 1,5 miljoonaa vierailijaa vuosittain, eikä ihme, niin upea ja ainutlaatuinen se on. Pyu du Fou aloitti toimintansa 1977 ja sen iltanäytös eli cinéscénie alkoi vuonna 1989.Tässä kuvakokoelma Rooman aikaan sijoittuvasta esityksestä, joka pidettiin amfiteatterissa, joka oli suunnilleen Colosseumin luokkaa.


Ennen esitystä roomalaissotilaat kiertelivät yleisön joukossa

Susiäiti Romuluksen ja Remuksen kera kannettiin areenalle.

Kristittyjä otettiin vangeiksi.

Areenalla oli lukuisia eläimiä, tässä hanhiparvi.

Tyttö sidottiin kiinni areenan keskelle


Mukana oli muistaakseni neljän valjakon kilpa-ajot, kussakin oli neljä hevosta


Huikeinta olivat leijonat ja tiikerit


Esityksessä kristittyjä vangitaan ja nuori Damien taistelee heidän vapauttamisekseen. Eläimiä on runsaasti mukana, hanhien lisäksi mm. hevosia, vuohia, sikoja, lehmiä, strutseja. Yleisö pääsee näyttämään peukalollaan mielipiteensä kuten roomalaisten aikaan oli tapana.

Linkistä voit katsoa koko esityksen.





torstai 22. elokuuta 2013

Ranska 2013: päivä 5 - 6. kesäkuuta Normandia ja maihinnousu

6.6. oli pyhitetty historiallisille tapahtumille. Otimme aamupäivällä osaa Juno Beachilla muistotilaisuuteen. Juno Beach oli myös kanadalaisten maihinnousupaikka ja se oli saksalaisten vankasti puolustama.


 Rannalle on rakennettu pääosin Garth Webbin ansiosta museo The Juno Beach Centre, jossa myös kävimme. Garth Webb palasi 1994 Normandiaan ja alkoi tämän jälkeen kerätä rahaa museon perustamista varten. Lainaus museon nettisivuilta:" For many Canadians a trip to France is not complete without a visit to Normandy and Juno Beach. In fact many visitors have referred to trips to Juno Beach as a “pilgrimage every Canadian should make”.

Juhlatilaisuudessa pidettiin puheita sekä englanniksi että ranskaksi ja laskettiin seppeleitä, mukana oli Kanadalainen ministerikin, jonka puhe oli liikuttava. Itkin monen puheen aikana, niin vaikuttavia ne olivat. Soittokunta soitti ja Marseljeesi oli jälleen kerran todella vaikuttava.  Tilaisuuden aikana ylitsemme lenteli useampikin toisessa maailmansodassa mukana ollut lentokone.

Paikalla oli myös sodassa olleita ajoneuvoja ja hollantilaisia maailmansotaharrastajia, jotka olivat pukeutuneet ajan asuihin. Seuraavien kuvien myötä haluan tuoda esiin edes vähän sitä tunnelmaa, jota saimme kokea tuona tuulisena päivänä.

Tuolta liittoutuneet tulivat

Alkuperäinen asu

Pari lentokonetta keskellä kuvaa

Garth Webb Secondary Schoolin oppilaita

Sotaveteraaneja


Muistomerkki

Bunkkeri


Postiauto

Näppärä matala ajoneuvo


Näitä laattoja oli tuhansia




Museossa oli aito curling-kivikin


Juno Beach Centre

Vapaiden ranskalaisten tie



Sitten ajelimme Omaha Beachille ja matkalla sinne Eve alkoi yks kaks huutaa hep hep hep hep monen monta kerta. Ihmettelimme, että mitäs nyt, kunnes muistimme, että ystävillämme on menossa kisa, josta jokaisesta tuulimyllystä saa pisteen, kun huutaa hep. Eve istui sopivasti keskellä ja seuraava näky osui täydellisesti hänen näkökenttäänsä, ei meidän muiden. No ei epäilystäkään, kun oli Ranskan mestari tässä kisassa. Tuulimyllyjä oli kymmeniä, jollei peräti toistasataa.






Omaha Beach Colleville-sur-Merin lähellä on kuuluisin maihinnousupaikka. Sinne sijoittuu myös Pelastakaa sotamies Ryan -elokuva. Vesku osasi kertoa, että maihinnousussa sattui muutamia epäonnistumisia. Aallot olivat liian korkeat ja merenkäynti kova, minkä takia veneet ajautuivat eri paikkaan kuin mitä oli suunniteltu. Ranta oli jyrkkä ja siinä rannalla seisoessa tuli kyllä aika epätoivoinen oli. Saksalaisilla oli aika helppoa tuhota miehiä ylenmäärin. Jossain elokuvassa, olikohan se juuri tuo Ryan, on kohtaus, jossa miehiä juoksee rannalle ja kaatuu kaatumisesta päästyäänkin. Omaha Beach ei todellakaan ollut paras mahdollinen maihinnousupaikka. Ensimmäisten tuntien aikana kaatui yli 3000 miestä. Ihan käsittämätöntä. Sodan mielettömyys on jotenkin niin turhaa, niin turhaa.

Oli hienoa, kun mukanamme oli historian asiantuntija, saimme mm. kuulla, että maihinnousu oli mahdollinen vain kerran kuussa täysikuun aikaan. Yhdysvaltain ja Britannian johtomiehet olivat eri mieltä siitä, aloitetaanko hyökkäys vai ei. Presidentti antoi lopullisen määräysvallan päämeteorologille, joka sai päättää, aloitetaanko hyökkäys vai ei. Voi vain kuvitella hänenkin mietteensä ja paineensa näin merkittävää päätöstä tehdessään. Liittoutuneilla oli kaikenlaisia hämäyksiä, he keskittivät toimintaansa Calais'een seudulle ja vaihtoivat tärkeän kenraalinsa (tms. päällikön) muka sen alueen johtoon. Saksalaiset eivät uskoneet, että maihinnousu tehtäisiin niin huonolla säällä kuin mitä 6.6.1944 oli, joten hyökkäys tuli heille kuitenkin yllätyksenä.









Yksi monista hautausmaista








Jos liikut Normandiassa, niin käy ihmeessä jossakin maihinnousumuseossa, Caenissa on alueen päämuseo ja monessa kylässä on oma museonsa. Normandian päivä oli  yhdellä sanalla sanoen pysäyttävä.


Tervetuloa lukijakseni Mape :)