sunnuntai 10. marraskuuta 2019

Kokemukseni Järvisydän-hotellista Rantasalmella - yksi tähti

Päärakennus, jossa oli aamiainen ja tanssitilat
Olin unelmoinut  Järvisydän-hotellissa käymisestä aika kauan, kun vihdoin toteutin haaveeni. Hotelli on aivan ainutlaatuinen, kylpylä on kiveen hakattu ja kuvissa todella kaunis. Markus Heiskanen on panostanut kymmenen miljoonaa euroa tähän matkailukokonaisuuteen ja hän on saanut Etelä-Savon vuoden yritys -palkinnon vuonna 2017. Järvisydän työllistää oman perheen lisäksi yli 150 palveluntuottajaa, mikä on aivan upeaa!  Huoneet ovat aivan omantyylisiä ja koko tunnelma romanttinen, keskiaikaan vivahtava ja ihana.
Itä-Savon artikkeli ja toinen artikkeli kylpylästä, jonka rakentamisessa on käytetty uppotukkeja ja luonnonkiveä. Itä-Savon artikkelissa on myös video kylpylästä. Minusta on kerrassaan upeaa, miten savolaiskylään on saatu aikaan näin upea kokonaisuus ja savolaisena tunsin suurta ylpeyttä lukiessani juttuja Järvisydämestä ja päätin jo vuosia sitten, että joskus vielä menen hotelliin yöksi. Valitettavasti vierailustamme jäi kuitenkin huomattavasti enemmän negatiivista kuin positiivista sanottavaa.

Tulimme paikalle, kun oli jo hieman pimeää ja kaikki opasteet olivat puukylttejä, joita ei pimeässä havainnut lainkaan. Löysimme vastaanoton päätalosta  ja saimme huoneen avaimen. Sitten kuulimme, että matkalaukut pitääkin raahata varsinaiseen hotelliin, joka oli noin viidenkymmenen metrin päässä. Kolmannenn kerroksen huoneemme 302 oli erittäin kylmä ja vessassa oli aivan kamala viemärin haju. Yön aikana kylmyyttä puski lasiparvekkeelta lisää. Vastaanottovirkailija ei saanut huoltomiestä kiinni ja tuli itse katsomaan tilannetta, kun soitin muutaman tunnin päästä, kun huone ei alkanut lämmetä. Kieltämättä mietin, että mitäs jos hotellissa olisi ollut jokin hätätilanne eikä huoltomiestä tavoiteta kuin seuraavana päivänä? Virkailijakaan ei saanut huonetta lämpiämään, säädöt olivat ilmeisesti rikki eikä hän myöskään tarjonnut toista huonetta tilalle, liekö hotelli sitten ollut loppuunmyyty. Tuntuu myös uskomattomalta, että viemärin haju olisi tullut muutaman tunnin kuluttua siivouksen jälkeen, eikö siivooja tai kerroshoitaja todellakaan itse haistanut mitään hajua, jonka me haistoimme käytävään asti? Tutkittuani muiden arvioita mm. Tripadvisorista huomasin, että tätä hajuongelmaa oli ollut muillakin, jopa yli 300 euron sviiteissä. Käsittämätöntä, miten haiseva huone edes voidaan laittaa vuokrattavaksi eikä ongelmiin puututa heti!

Lamppuna oli kiva kärrynpyörä, sänky piti ääntä

Tunnelmaan oli panostettu

Televisio kiviseinällä oli aika pienikokoinen

Onneksi minulla oli mukana paksu uusi painopeittoni ja fleecehousut, sillä niiden ja pitkähihaisen puseron avulla tarkenin jotenkin. Mieheni on kuumaverisempi ja selvisi peitolla, mutta minä vilukissa tärisin koko illan peittojen alla televisiota katsellessa.

Aamiainen tarjottiin päätalossa ja aamiaishuone oli sekä pimeä että sekava. Pari kertaa piti kysyä tarvitsemiani asioita, koska en yksinkertaisesti niitä löytänyt, koska oli niin hämärää. Pieneen tilaan oli ahdettu syötävää, joiden taso ei ollut mitenkään häävi ja valikoimakin oli pieni esim. Scandiceihin verrattuna. Mietin, että olisimmeko syöneet edellisenä iltana ns. Tulimenun, mutta sen kalleuden (lähes 80 euroa kahdelta) ja suppean valikoiman takia kävimme syömässä muualla. Tulimenun arvosteluja luettuani tein oikean päätöksen, sillä menua on kuvailtu ylihintaiseksi ja useat eivät ole olleet laatuunkaan tyytyväisiä. On harmi, ettei ravintolassa saa muuta ruokaa illalla kuin tämän menun.

Aamiaisen jälkeen menimme käymään kylpylään, joka oli aivan hirveä pettymys. Pukuhuoneet olivat TODELLA pienet ja ahtaat. Ainoat istumistilat olivat kuvassa näkyvä kapea penkki, jolta  yhtän leveämpi ahterinen henkilö putoaa lattialle. Kaapit olivat vierivieressä ja ne olivat pienet. Onneksi meitä ei aamulla ollut kuin ehkä viitisen naista ja lasta samaan aikaan, sillä enempää tilaan ei olisi mahtunut. Miten ihmeessä tila toimii ruuhka-aikana!? Suihkuhuoneessa ei ollut yhtään tasoa, jonne shampoon olisi voinut jättää. Kuljin silmälasit päässä ja jätin niitä sitten saunojen ulkopuolelle, tämäkin asia olisi voinut olla jotenkin paremmin järjestetty. Näköni on -9,5, joten en näe juurikaan mitään ilman lasejani.

Pienin näkemäni kylpyläkaappi

Tässä toinen tilassa ollut penkki.....

Arkkitehtuuri ja keskiaikainen tunnelma ovat Järvisydämen parasta antia. Kylpylässä on käytetty uppotukkeja ja kiveä ja se onkin kaunis paikka MUTTA siihen se sitten jääkin. Ilma oli todella viileää ja pienten altaiden vesi niin kylmää, että en tarennut olla altaassa saunan jälkeen. On ihan käsittämätön valinta, ettei vettä raaskita lämmittää! Altaat ovat niin pienet, ettei sinne mahdu paljon porukkaa ja ulkoaltaille en edes mennyt, koska niitä tuskin lämmitetään senkään vertaa ja ilma oli jo aika viileä, kun Järvisydämessä kävimme. Yksi saunoista oli ihan hyvä, mutta toinen oli niin höyryinen ja pimeä, että poltin jalkani, kun huononäköisenä yritin selvitä sieltä ulos ja kuuma höyry tuli suoraan jalkoihin. Tässä vaiheessa tympäännyimme lopullisesti ja päätimme lähteä pois. Olen ollut sekä Suomessa että ulkomailla lukuisissa kylpylöissä ja tämä oli surkein esitys koskaan.  Mitä järkeä on, jos altaan vesi on niin kylmää, ettei siellä tarkene olla? Tanskassa ja Irlannissa olleet kylpylät sekä Suomussalmen Kiannon Kuohut vievät voiton sata nolla. Niissä on myös hierovia suihkuja, kunnon porealtaat ja kaikkea muuta kivaa. Tanskassa oli erityinen hiljainen huone, jossa sai keinua isossa keinussa kylpytakki päällä ja siellä oli monenlaisia erityishuoneita kuten Irlannissakin. Kylpylään  kuulemma mahtuu jopa 175 ihmistä kerrallaan, en ymmärrä miten. Nyt oli toistakymmentä ja siinäkin oli ihan riittävästi. Hinta oli kallis 29.90 ja meillä se oli pakotetusti huoneen hinnassa mukana, menimmepä kylpylään tai emme. Huoneesta maksoimme 205 euroa.

Kävimme respassa valittamassa heikosti menneestä yöstä ja saimme vastaukseksi, että meidän pitää tehdä kirjallinen valitus asiasta sähköpostilla. Emme saaneet siis minkäänlaista hyvitystä paikan päällä. Teimmekin valituksen ja kesti toista viikkoa, ennen kuin saimme vastauksen, jossa meille tarjottiin puoleen hintaan yöpymistä. En todellakaan halua ajaa yli 400 km kokeakseni jotain vastavaa, joten pyysin rahallista korvausta ja muutamien viestien ja pitkän odotuksen jälkeen meille palautettiin lopulta vain  25  prosenttia huonehinnasta eli noin 50 euroa, joten maksoimme tästä kokemuksesta 155 euroa ja siinä on ainakin 55 euroa liikaa. Järvisydän toivoi, että "soisimme heille uuden mahdollisuuden". Se mahdollisuus heillä oli ja sen he tyrivät. Minua harmittaa tämä kokemus, sillä odotukset olivat korkeat ja tämän piti olla viikonloppumme toinen huipennus, mutta toisin kävi. Haiseva kylmä huone, surkea kylpyläkokemus ja heikko aamupala pimeässä ja viileässä huoneessa eivät mairitelleet. Pistimme laukut autoon jo ennen aamupalaa, sillä huoneessa ei kertakaikkiaan voinut olla sen hajun takia ja odottelimme kylpylän aukeamista päätalossa.

Aamiaishuoneen läheisyyden hämärää

Fatbikejä oli runsaasti tarjolla à 29.80 päivä

Kalliota kylpylään mentäessä

Parkkipaikka ja mökkejä

Satama ja Saimaa

Pettyneet fiilikset vierailusta kieltämättä jäi. Ehkä kesäaikaan paikka olisi ollut paremmin edukseen, kun olisi ollut valoisampaa. Nyt harmaa ilmakin loi oman myteryytensä vierailuumme. Oman kokemukseni perusteella Järvisydän on ylihintainen, jossa palveluun ei panosteta riittävästi. Savolaisena tämä harmittaa erityisen suuresti, sillä itse matkailuidea on hieno ja panostus näkyy monessa. Yksityiskohdat vain mättävät liian monessa asiassa.