lauantai 22. joulukuuta 2018

Irlannin matkan neljäs päivä - paimennusta, linnaa ja kallioita

Syksy on mennyt tohinassa ja oman jaksamisen äärirajoilla, joten vasta näin eilen alkaneen joululoman aluksi on aikaa ja voimia kertoa Irlannin matkamme lopusta.

Vietimme aamupäivän vaateostoksilla ja kaupungilla Galwayssa, koska oli tullut pari aika tiukkaa ajopäivää ja halusin antaa kuskille vähän lepoa. Kadulla törmäsin Oscar Wildeen veljineen

Galway on idyllinen ja kiva kaupunki. Kävimme Oasiksen ja Penneyn liikkeissä, kahvilla samaisessa ostoskeskuksessa, jossa nämä vaatekaupatkin olivat ja kävelimme vähän pokettamassa keskustassa. Istuimme puistossa auringonpaisteessa kuunnellen yhtä kitaristia, joka soitti kivoja klassikkobiisejä.

Meille on aika harvinaista, että matkoillamme vain chillaamme ja olemme mitään tekemättä. Silloin kun reissuun pääsee, niin minusta aika pitää käyttää hyödyksi ja saada itselleen kokemuksia ja elämyksiä. Niinpä altaalla tai rannalla lojuminen ei sovi minulle ollenkaan. Jaksan tehdä sitä puolisen tuntia. Iltapäivällä ajoimme Gortiin, josta olin varannut alunperin huoneen kolmeksi yöksi.  Lady Gregory hotellissa oli kuitenkin tuplabuukkaus ja Nuppu otti sieltä yhteyttä minuun päivää ennen reissua ja kysyi, voisimmeko olla yhden yön jossain muualla. Saisimme huonehinnasta reilun alennuksen. Tämä sopi hyvin ja jäimme yöksi Galwayhin. Nuppu oli jo ehtinyt kysyä meille paristakin hotellista huonetta. Kävimme hotellissa syömässä ja Lidlissa kaupassa. Iltapäivällä katsoin hotellin pubissa jalkapallo-ottelun Ruotsi-Saksa yhden saksalaismiehen kanssa, joka tarjosi minulle jäätelön :). Peli oli jo loppumassa tasapeliin, kunnes Saksa teki maalin 90 peliminuutin jälkeen. Illalla menimme punttisalille ja kylpylään. Nuppu olikin useassa työvuorossa ja saimme häneltä hyviä vinkkejä. Saunassa (siellä oli yksi käytössä oleva sauna, jossa istuttiin uimapuvut päällä) sain eräältä vanhalta mieheltä vinkin käydä Bunrattyn linnassa.

Seuraavana päivänä heräsimmekin suhtaikaisin ja olimme Bunrattyssa linnan auetessa. Se oli ihan kiva paikka, jossa henkilökunta oli pukeutunut vanhanaikaisiin asuihin. Siellä oli kuvasarja linnan historiasta.

Näin puolustauduttiin kuumaa vettä kaatamalla

Kiipesimme ylös asti

Vanha sänky

Teatime :)

Linnassa oli vuohia ja kanoja

Paksu katto
Olimme juuri sopivaan aikaan, sillä ehdimme kiivetä ylös asti, kun bussilasteja alkoi saapua. Saimme liikkua ahtaissa huoneissa ja portaikossa aivan vapaasti, sillä paikalla oli vain muutama ihminen.

Mukava kyltti vessassa :)

Suuri haaveeni on ollut päästä katsomaan lammaspaimennusta ja netistä löysin parikin paikkaa, jossa on paimennysnäytöksiä ja niistä Burren's sattui sopivimmin reitillemme Caherconnelissa. Tällä perheyritystilalla oli pieni kivilinnoitus ja kahvila sekä pieni myymälä. Kerroin isännälle, että olen kasvattanut 17 shelttipentuetta ja että olen pitkään unelmoinut päästä katsomaan lammaspaimennusta. Hän opetti koiransa itse ja ne liikkuvat vihellyksen avulla. Kullakin koiralla oli omat vihellykset omiin suuntiinsa, oikealle, vasemmalle ja pysähdys ja saattoipa niitä olla vielä lisääkin.
Katsojille oli rakennettu katos, jonka alle mahtui kymmeniä ihmisiä. Koirat paimensivat kahdessa eri aitauksessa, välissä oli perinteinen kiviaita. Todella taitavasti ne hommansa tekivät ja kuljettivat lampaat aitauksen toiseen päähän ja sieltä takaisin. Maahan ne menivät lähes välittömästi käskyn kuullessaan ja malttoivat myös odottaa, kun oli toisen vuoro paiskia hommia. Videolta voit katsoa pätkän koirien toiminnasta. Näytöksen jälkeen sai kysyä ja kyselin jalostuspuolesta, mikä kiinnosti minua. Urokset valitaan jopa toisesta maasta ja yhden isä oli muistaakseni Englannista ja alan valioluokkaa. Linjoja myös seurataan ihan kuten näyttelypuolellakin ja luulen, että tälläkin alakka etsitään tiettyjä ominaisuuksia. Voin lämpimästi suositella tätä paikkaa, melkein heti näytöksemme jälkeen tuli uusi porukka ja olisin saanut jäädä katsomaan sitäkin, sillä John ihan innostui kuullessaan, että olen tavallaan "alalla". Meidän koirista lähes kaikki ovat käyneet kokeilemassa lammaspaimennusta ja eka koiramme Viivi haki anoppilassa kesäisin lehmät laitumelta iltalypsylle. Kerran se auttoi ensilaitumelle päästettyjä vasikoita takaisin navettaan ja olipa se mukana etsinnöissä, kun lehmät kerran karkasivat. Useammalla sheltillämme oli selvä paimennustaipumus.

Lampaat pysyvät hyvin ryhmässä

Näimme kierrätystä noiden takana olevien aitojen ympäri

Koirat valmiusasemissa
Kahvilassa oli paljon itsetehtyjä herkullisia leivonnaisia ja juustoja sekä hilloja

Caherconnelista matkamme jatkui kohti yhtä päänähtävyyttä Cliffs of Moheria ja navigaattorimme Masa valitsi sellaisen kinttupolkureitin, että kuskilla meinasi mennä hermot :D. Pientä sadattelua oli koko ajan, sillä reitti oli sellainen, että yksi auto mahtui kerrallaan kulkemaan, onneksi vastaan ei tullut koko matkan aikana yhtään autoa ja lehmälaumastakin selvisimme hyvin, sillä ne väistivät laitumelle.

Kalliot ovat jotain, jota ei voi sanoin kuvailla. Parhaan kuvan niistä saat tästä dronella kuvatusta videosta. Auto jätetään läheiselle maksulliselle parkkipaikalle ja sen jälkeen pääsee kävelemään rannikkoa pitkin ja ihastelemaan noita jylhiä kallioita, jotka nousevat Atlantista kohtisuoraan. Meille sattui hieno päivä, sillä sää oli ihan hyvä eikä satanut.

Kaupat oli rakennettu kivasti maan tasalle ikään kuin ne olisivat maan alla.

Nuo valkeat pisteet ovat lintuja, joilla oli pesä kalliolla. Niitä oli PALJON ja ääni oli senmukainen. Oli hienoa katsoa, kun lintu lähestyi kalliota ja lensi suoraan kotipesälleen.

Laivaristeilyjä
Me menimme Doolin ferries -yhtiön laivalla noin tunnin risteilylle. Ajoimme satamaan ja ostin sieltä liput. Samasta paikasta lähti laivoja myös Aranin saarille. Meillä oli alkuperäinen ajatus käydä sielläkin, mutta tällä kerralla se jäi aikataulullisista syistä. Tuttavamme on geologian professorina Turussa ja hän suositteli meille näitä saaria, joilla hän oli käynyt. Luulen, että käymme siellä ensi kesän reissulla. Matka taisi olla jotain 15 euron luokkaa ja vene oli vähän myöhässä.  Suosittelen ehdottomasti venereissua, siltä alhaalta kallioista saa paljon paremman käsityksen ja niiden koko ja muoto näkyvät paljon selvemmin.

Täältä ajelimme Ennisiin syömään The Dining Room -ravintolaan, jota Nuppu meille suositteli ja ruoka olikin oikein hyvää eikä mitenkään kallistakaan. Tämä oli kertakaikkisen hieno päivä täynnä monenlaisia elämyksiä.

Tästä näet päivän reittimme. Bunrattyn linna on kohdassa 1, Caherconnell 2, Cliffs of Moher 3, 4 satama, josta lähdimme veneajelulle, 6 Ennis ja  7 Gortin hotelli, josta lähdimme ja jonne palasimme. Mootoritietä on Ennisistä Gortiin, muut olivat pikkuteitä.

Hyvän aikataulutuksen ansiosta päivä meni oikein sutjakasti ja ehdimme nähdä hyvin kaiken.