lauantai 14. maaliskuuta 2015

Kuulumisia pitkästä aikaa

Alkuvuosi meni aika lailla terveyden kanssa taistellessa. Diabetesdiagnoosi tuli loppupelissä kuitenkin ihan puskista ja oli melkoinen shokki. Kertauksen vuoksi, sokeriarvojani on siis seurattu vuosikausia kerran vuodessa ja arvot ovat olleet lähellä seitsemää, mutta koko ajan alaspäin menossa. Sairaalassa syöpäleikkauksen jälkeen lukema oli paras aikoihin eli 5.4. Niinpä tammikuinen 7.9 järkytti elämääni useammaksi viikoksi. Seuraava arvo parin viikon päästä oli 8.1. Bloggailulle ei näin ollen ihan ymmärrettävästi ole riittänyt voimavaroja, koska olen keskittynyt työnteon ohella liikuntaan ja syömiseen sekä veden juomiseen. Paino on pudonnut vuoden alusta kuusi ja viime syksystä kahdeksan kiloa. Saavutin näinkin pian sen suositeltavan viiden prosentin painonpudotuksen. Työterveyslääkärini ja diabeteshoitajani ovat olleet minuun tosi tyytyväisiä. Mieheni tukee jatkuvasti ja ilman häntä tämä olisikin paljon haastavampi projekti. Sain kuitenkin parisen viikkoa sitten Metforem 500 g:n lääkityksen. Minulla haima ilmeisesti tuottaa insuliiniä ihan hyvin, mutta ongelma on maksan riehaantuminen yöllä tuottamaan glukoosia ja tämä nostaa verensokeria. Sokerimittauksia tehdään enää kerran viikossa ja tänä aamuna jännitti mitata arvoa. Otin ihan suosiolla paastoarvon eli olin 12 tuntia syömättä ja juomatta ja arvaas mitä? En ollut uskoa silmiäni, kun mittari näytti lukemia 5.6. JIPPII! :) Metforem hillitsee maksan toimintaa ja otan sen iltaruoan yhteydessä. Ensimmäisen viikon ajan se aiheutti ihan kamalaa poltetta vatsaan, mutta onneksi se meni ohitse. Monilla on ollut maha sekaisin ja oksentelua, mutta onneksi vältyin noilta sivuvaikutuksilta. Suussakaan ei ole tuntunut metallinmakua, eilen oli jokin pieni maku, mutta en osaa sanoa, tuliko se Metforemista vai ei.

Teetätin Kaisalle kannustukseksiVistaprintillä julistelakanan, joka saapui postissa ajoissa ja se oli tietysti mukana Kontiolahdessa. Ikävä kyllä minulla ei ole yhtään kuvaa siitä tukikeppien kanssa. Tuo on napsaistu heti, kun sen paketista aukaisin. Valloxilta sain kuvan ja valmiin taiton, kiitokset Jatalle ja Annelille aivan loistavasta palvelusta! Julisteita oli kisoissa kaksi.

Viime pyhänä pyörähdimme siis päivän reissun Kontiolahdella katsomassa Kaisan kisaa. Suureksi epäonneksi juuri alkupään kisailijat joutuivat lumimyrskyn uhreiksi ja Kaisan kisa meni sitten siihen. Lunta tuli vaakatasossa ja tuulipyörteet olivat jopa 10 metriä sekunnissa. Olin varannut meille majoituksen, mutta koska kisajärjestelyt olivat todella heikot eikä suomalaisten sijoitukset enteilleet hyvää takaa-ajo kisaa, niin ajoimme sitten yöksi kotiin. Eniten petti ruokahuolto. Alueella oli yksi ehkä parin tuhannen hengen teltta, jossa oli yksi sisään- ja uloskäynti. Missään ei ollut opasteita ja toisessa päässä olisi vissiin ollut jotain ruokaa tarjolla ja se syötiin teltan toisessa päässä. Minä ryntäsin vessaan, koska silloin ei ollut yhtään jonoa. Myöhemmin jonotus kesti toista tuntia. Mieheni meni jonoon, jossa myytiin sämpylöitä. Vain kaksi nuorta oli myymässä ja jono oli hirmuinen. Kun tulimme kisapaikalle, niin meille sanottiin, että A1-katsomo oli jo täynnä, vaikka minulla oli sinne paikkalippu. Piti etsiä paikka jostain muualta. Jälkeen päin luin, että katsomossa olisi ollut liputtomia ihmisiä ja sellaisia, joilla oli lippu ihan eri katsomoon. No en ihmettele, sillä ulkomaalaiset olivat ihan pulassa, koska järjestysmiehet olivat joko nuoria venäläisiä tai vanhoja suomalaismiehiä, joiden kielitaito oli olematon. Täytyy sanoa, että oli aika ärsyttävää maksaa 55 euron lippu ja joutua aivan eri paikkaan, kuin mihin lippunsa oli ostanut. Tästä viisastuneina läksimme kesken miesten kisan vessaan ja ruokaostoksille ja tulimme kaksi ja puoli tuntia ennen naisten kisan alkua katsomoon ja otimme hyvät paikat katsomon yläosasta. Meillä oli ihan mukavaa jutella eri puolelta Suomea tulleiden ihmisten kanssa. Itse kisa jäi aika torsoksi, koska Kaisa ampui monta sakkoa jo makuulta ja hänen lähtönumeronsa oli kuusi. Kilpailu oli oikeastaan ohitse kymmenessä minuutissa. Toki kannustimme Kaisaa ja muitakin, mutta yleisön pettymys oli aistittavissa. Lunta tuli todella paljon eikä kiikareista ollut mitään apua.

Kuva-antinikin oli vain muutama kuva miesten kilpailusta ja yksi kuva Kaisasta verryttelyssä ja kohdistusammunnassa. Eipä siinä tuiskussa tehnyt mieli enempää kuvailla ja sormetkin olivat välillä vähän kylmät, kunnes älysin laittaa Back on Trackin hanskat lammasrukkasten alle. Johan näpit lämpenivät. Puhelinkin hyytyi loppuvaiheessa, kun olisin ottanut John Deeren ständillä kuvan itsestäni Kaisan vieressä. Sekin jäi siis ottamatta.

Hiihtoloman vietimme mökillämme Suomussalmella. Siellä ei ollut nettiyhteyttä, koska vuokralainen ei sitä halunnut ja 4G ei toiminut asunnossamme paksujen kiviseinien ja viereisen kerrostaloon takia, joten eipä tullut sielläkään päivitettyä blogia. Kävimme kylpylässä useamman kerran, yhdesti punttisalilla ja teimme kävelyretkiä. Sukset jätimme kotiin, tosin ladut olisivat olleet hyvässä kunnossa. Tiistaina vietin tutorointipäivän Vuokatissa, jossa opetin parhaalle ystävälleni moodlen käyttöä. Miehet kävivät Kajaanissa ja illalla ystävämme tarjosivat meille hienon illallisen ravintolassa.

Läskipyörän paksu rengas
Keskiviikkona hurautimme Ouluun, jossa ostimme tallentavana digiboksin, koska oma boksimme hajosi pari päivää aiemmin. Kävimme lounaalla bonusanoppini kanssa ja vierailimme myös opiskeluaikaisen kämppikseni sekä lapsuudenystäväni luona. Mieheni osti itselleen Fatbiken, josta tulikin sitten minun pyöräni, koska se oli hiukan liian pieni hänelle. Hän osti itselleen vajaat pari viikkoa sitten toisen pyörän Helsingistä ja on ajanut melkein joka päivä parin tunnin lenkin. Kävimme samalla reissulla syömässä Weeruskassa kälyni kanssa, oli mukava tavata pitkästä aikaa. Molemmat pyörät ovat Spessun Fatboy-merkkiset. Renkaat ovat paksummat kuin nyrkkini ja ne ovat vähän löysät, joten niillä pysyy pystyssä jäisellä ja sohjollakin pinnalla. Nyt on hieno hankiainen ja mieheni lähti kokeilemaan jo pari tuntia sitten, millaista hänen unelmatalvikelillään on polkea.

Tietenkin olen seurannut sekä hiihdon että ampumahiihdon MM-kisoja innokkaasti. Lomalla kävimme myös sukulaisissa sekä anoppia katsomassa muutamaan otteeseen. Luokkakokous-elokuva oli ihan hauska, sen raisuhko huumori upposi minuun. Sain myös jatkettua kirjahaastetta neljän kirjan verran. Luin Koljonvirran sissit, Megakesä, Uimataito sekä urheilunovellikirjan Pallo karkasi käsistä.
Pikkuisen olen aikataulusta jäljessä, mutta luotan siihen, että kesällä ehin kiriä aikataulua kiinni :).

Viikko sitten kävimme Laura Voutilaisen ja Jarkko Aholan Sibeliustalon 15-vuotisjuhlakonsertissa ja sieltä sai taas energiaa joksikin aikaa. Big band svengasi mukavasti ja kappaleet olivat hyviä ja rytmikkäitä. Jarkko lauloi Queeniä ja Laura omia hittejään sekä jokusen menobiisin.

Kesäsuunnitelmia tehdään pikkuhiljaa. Nyt olisi tarkoitus vihdoinkin toteuttaa Islannin matka, josta olen haaveillut jo parikymmentä vuotta. Viime vuonna varattu matka meni mönkään syövän takia. Kävin tässä kontrollikokeissa ja tomografiassa ja varjoainekuvaus näytti, että olen ihan terve! Olen odottanut niitä tuloksia ennen kuin varaan mitään. Tarkoitus olisi mennä kesäkuun alussa ihan valmismatkalle, jossa ei tarvitse kuin mennä joukon mukana. Pääsiäisen aikaan varasin meille pikku lomasen Vierumäen urheiluopistolle, aloitamme hiukkasen etukäteen hopeahääpäivän juhlimisen. Kesän vietämme suurimmaksi osaksi Kainuussa, tuskin maltan odottaa sinne pääsyä.

Kevät on tänä vuonna kuukauden etuajassa, tuntuu uskomattomalta, että lumet ovat sulaneet hurjaa vauhtia, metsässä on jo aivan sulia pätkiä  ja ruohokin pilkottaa etupihalla. Nyt pikkukiekka koirien kanssa pihalle ja sitten kaupungille ostoksille. Väsyttää sen verran, että mitään ihmeitä en aio viikonloppuna tehdä. Aamulla sain kakkoskurssin kokeen väsättyä loppuun ja ranskankoekin on jo valmiina. Koeviikkoon on vielä puolitoista viikkoa, joten työhommat ovat hyvällä tolalla. Maanantaina on ruotsin yo-kirjoitukset ja saan omani korjattua jo tiistaina. Korjasin syksyllä kaikki kokelaat, joten nyt minulla ei ole kovin monta korjattavaa. Hip hei, nyt koirat lenkille ja sitten kylillä käymään.

Mukavaa päivänjatkoa Sinulle!

Anonyymi kirjoitti...

No olipa huonot kokemukset sulla Kontiolahdesta, kerrankin kun täällä on amppari MM-kisat :(
Joskus pitäisi kyllä päästä Saksaan katsomaan kisoja, siellä ois oikeaa tunnelmaa. Nyt peukut
pystyyn Kaisalle vielä huomiseksi.
t.-A

Pauska kirjoitti...

Valitettavasti nyt oli liian pienelle paikkakunnalle annettu liian isot kisat järjestettäväksi. Onneksi päätimme ajaa autolla paikan päälle emmekä suunnanneet torille bussikuljetukseen, joka petti sekin. Yritin turhaan saada VR:ää ja kisajärjestäjiä hommaamaan täältä etelästä kisajunan. Eivät saaneet aikaiseksi. Huomenna tulee mitali, go Kaisa go! Kainuun tyttö on iskussa!

Tainuska kirjoitti...

Aurinkoa Pauskalle ☀️☀️☀️

Lady of The Mess kirjoitti...

Kylläpäs on ollut hienoa kuulla noita sinun terveyskuulumisiasi - niin hyvin ovat asiat tällä hetkellä <3
Ja aika metkalta kuulosti Kontiolahdelta selostajien kommentit siitä, miten hienosti on kisat järjestetty, kun juuri olin FB:ssä lukenut sinun kokemuksistasi. Ei tuon tason kisat pikkukylän talkoohommina hoidu - olisivat tosiaan ottaneet Lahdesta oppia!
Aurinkoisia päiviä sinulle - ja antoisia pyörälenkkejä;)

Kiitos samoin Sinulle! ☀️☀️☀️

Kiitos :) Kummallista, että elämä meni nyt terveyden kanssa taisteluksi eikä ikääkään vielä ole kovinkaan paljon. Pitää iloita edistyksestä, silloin kun sitä on. :)

Selostajilla, urheilijoilla, huoltajilla ja VIPeillä varmasti kaikki toimiikin viimeisen päälle, mutta yleisömäärään nähden järjestelyt olivat aivan riittämättömät. Tarkoituksena oli kuljettaa ihmiset busseilla kisa-alueelle ja varmaan 10 000 yritti niillä tulla ja niitä oli vain 25 käytössä. Matka kestää vajaan tunnin ja jono busseihin oli koko Joensuun torin ympäri. Jälkeen päin sanottiin, että busseja olisi pitänyt olla 50-75, no niin olisi.

Anonyymi kirjoitti...

Että mitenkä tuliko mitali??

Pauska kirjoitti...

Ka tuljhan tuo keskiviikkona ronssia :)