sunnuntai 29. heinäkuuta 2018

Kainsainvälisyyskurssimme Bretagnessa 2017-18

Olin mukana toisena opettajana kansainvälisyyskurssimme Ranskan ryhmällä. Tänä vuonna meillä oli poikkeuksellisesti kaksi vaihtoa, toinen siis Ranskaan ja toinen Italian etelärannikolle. Vastaanotimme vieraamme heti loppiaisen jälkeen ja sää suosi, sillä oli talvista, muttei liian kylmää. Koska hyppäsin vähän niin kuin varamiehenä mukaan kelkkaan, niin sovimme, että vastuuopettajamme hoitaa vierailut ja minä olen mukana iltaohjelmissa, minulla oli tuossa jaksossa abiturienttien kursseja, joten ne tunnit oli hoidettava.

Majoitimme nuoren, erittäin mukavan biologianopettajan ja viikonloppuna teimme kodassa hampurilaisia ja söimme jälkkäriksi juustoleipää ja lakkahilloa. Espanjanopettajamme vei hänet hiihtämään ja urheilullisena miehenä hiihto ei tuottanut vaikeuksia, vaikka kokeilu oli elämän ensimmäinen. Liipolassa hän viiletti mennä myös mäkiä. Sunnuntaina kävimme Helsingissä ja vierailimme Ateneumissa, jossa oppilasryhmä kävi Helsinkipäivänä. Opettajat halusivat kuitenkin vielä käydä siellä uudestaan ja meillehän se sopi. Näytteillä oli silloin kuuluisista maalauksista tehtyjä ankkamuunnelmia. Kävimme syömässä brunssin Kiilassa ja koska meillä oli mieheni siskontyttären tuparit, niin me menimme sinne ja kollegani vei vieraat Temppeliaukion kirkkoon sillä välin.

Hiihtohommia :)

Lempitauluni Taistelevat metsot

Suomessa opiskelijat kävivät Luhdalla, hiihtomuseossa, opettelivat suomea, pitivät esitelmiä ja kuuntelivat meidän opiskelijoiden tekemiä esitelmiä. Sitten meillä oli ryhmätöitä ja yhtenä päivänä kaikki menivät luistelemaan ja alun hienoisten vaikeuksien jälkeen kaikki luistelivat lopussa hyvin ja saimme aikaiseksi pienen jääpallopelinkin.

Meillä on perinteisesti pidetty yhteinen ilta, jossa on ollut esitelmiä, lauluja ja tanssia ja tietovisailua ja muutakin ohjelmaa, mitä nyt sitten opiskelijat ovat keksineetkään. Teimme biologianopettajan kanssa kahootin, jossa oli kysymyksiä viikon varrelta ja toteutimme sen ryhmäkahootina. Perhe opiskelijoineen vastasi yhdellä laitteella. Jokainen toi kotoa tarjottavia ja meillä olikin aivan hirmuisesti kaikkea hyvää, sekä suolaista että makeaa tarjolla tilaisuuden aluksi.

Bretagnelaiset esittivät perinteisiä kansantansseja ja kaikki halukkaat saivat mennä mukaan ja meitä oli isoiso rinki tanssimassa. He lauloivat perinteisen sävelmän Santiano ja me puolestamme opetimme heille Kukkuu kukkuu kaukana kukkuu - laulun. Lopuksi oli arvonta, jossa arvottiin pieniä muistoja bretagnelaisille, kaikki taisivat saada jonkinlaisen lahjan.

Vastavierailumme oli huhtikuun puolivälissä ja säät suosivat, sillä Lamballessa oli suoranainen helle, mikä on epätavallista tuohon aikaan keväästä. Majoituimme opettajien luokse ja opiskelijat olivat perheissä. Olimme muistaakseni kahdeksan päivää reissussa, lensimme Pariisiin, josta meille tilattu bussi vei meidät Mortmartren asemalle, josta menimme junalla Rennesin kautta Lamballeen. Bussiasema oli terminaalin pohjakerroksessa, jonne mentiin hissillä ja kävelimme keskelle parkkipaikkaa, jotta kuski näki meidät. Hän ajelutti hyvin ystävällisesti meitä sen verran keskustassa, että näimme Eiffel-tornin ja muitakin keskustan rakennuksia.

Seuraavana aamuna meillä oli rehtorin vastaanotto ruokalassa, jossa oli tarjolla mehuja, teetä ja erilaisia keksejä. Sitten rehtori  Ferron esitteli meille koulua, jossa oli useita rakennuksia. Liikuntasalit olivat erikseen, ne olivat minusta pienemmät kuin mitä meillä Suomessa yleensä on, mutta siellä oli esim. käsipallomaalit valmiina kentällä.

Croc Jo koulun ruokala

Kaupungin kiertokävelyllä tutustuimme Lamballeen, joka on aika pieni kaupunki. Monet opiskelijoista tulevat muualta, jopa kymmenien kilometrien päästä.

Kävimme Dinanissa yhtenä aamupäivännä ja siellä oli mukulakivikatuja

Lamballe

Käsintehtyjä macaroneja tarjolla leipomokaupassa

Taidekaupan edustalla oleva "koira"

Boulangerie -pâtisserie

Kirjakaappi, josta voi ottaa kirjan sekä jättää kirjan luettavaksi

Ohjelmassa oli vanhassa linnoituksessa käynti sekä merenelävien tutkimista. Linnoitus oli perheomistuksessa ja siellä kiertelimme ilman opastusta. Merenrannalla meillä oli asiantuntija opastamassa ja kertomassa eliöistä.

Ranskalaiseväät ovat aivan eri luokkaa kuin Lahden Aterian, lisänä vesipulloja juomaksi

Linnoituksen päältä

Katapultti

Tästä on hyvä tulittaa vihollista turvallisesti

Laskuveden aikaan

Merenpohjaa

Eliöitä etsimässä

Erikoisin löydös

Pieni osa muista löydetyistä merenelävistä

Yhtenä päivänä kävimme Unescon maailmanperintökohteessa Mont Saint Michelissä, tämä oli minulle jo kolmas kerta kyseisessä paikassa. Bussi jätettiin parkkipaikalle, josta on ilmainen bussikuljetus ja sitten vielä jonkin verran matkaa käveltävänä. Kiipesimme ylös luostariin ja tulimme omaa vauhtia sieltä alas, sitten oli vapaa-aikaa ja iltapäivällä oppaan kanssa pitkä kävely merenpohjaa pitkin. Koska minulla oli polvi kipeänä, niin en lähtenyt kävelylle, koska pohjassa on juoksuhiekkakohtia eikä siellä ole suotavaa kävellä ilman opasta. Välillä vesi oli noussut reisiin saakka, joten vaihtovaatteet ovat hyvä idea, jos tällaiselle kävelylle lähtee. Välillä oli ollut ihan kunnon virtauksiakin. Nopein reitti ylös on kävellä oikealla puolella olevia portaita, ne ovat siinä melkein heti portin jälkeen. Meillä ei ollut opastusta, joskus matkassa on ollut joku koulun entinen opettaja, joka on kertonut luostarista pitkästikin. Nyt opiskelijat tutustuivat siihen luostarissa olleiden pienoismallien avulla.

Myllynkivi

Luostarista rannalle

Saarella on paljon matkamuistomyymälöitä, ravintoloita ja useampia museoita, joten siellä kyllä vierähtää koko päivä, jos kaiken haluaa nuuskia ja tutustua museoihin. Niissä en ole koskaan käynyt. Rappusia on paljon, joten jalassa kannattaa olla hyvät kengät.

Dinanin kävelyretken jälkeen opiskelijamme menivät urheilemaan. Meillä oli vaikeuksia löytää perille, koska yksi tie oli suljettu ja linja-autolla ei päässyt jokaista tietä menemään, mutta lopulta pääsimme perille. Yksi ryhmä meni melomaan kanooteilla ja toinen ryhmä sekä suunnisti että ampui jousella. Kaikilla näytti olevan mukavaa :).

Napakymppejäkin tuli

Kaikilla samat rastit mutta eri järjestyksessä ja piti ilmoittaa rastin koodi, joka oli eri jokaisella ryhmällä

Viikonloppuna menimme opettajan kotiin maaseudulle hänen vanhempiensa luokse, jotka olivat aivan älyttömän mukavia. Sain ihan oman vierastalon, jonka yläkerrassa oli makuuhuone ja vessa. Lauantaina kävimme tutustumassa Vannesin kaupunkiin, joka oli idyllinen ja sen rempart eli sellainen muuri oli näkemisen arvoinen eikö totta?

Kyltissä Vannes et sa femme - Vannes ja vaimonsa

Kävimme syömässä ja sitten ajoimme meren rantaan ja teimme siellä pienen kävelyn. Iltapäivällä pelasimme korttia ja opin uuden norjalaisen rummy-pelin. Ostin sitä varten ihan omat kortitkin, sillä siinä pitää olla pari pakkaa. Kirjoitin sen säännöt ylös ja nyt vain toivon saavani kavereita, joiden kanssa sitä voisi pelata. Siinä pelataan monta eri kierrosta ja jokaisella kierroksella pitää pöydätä joko kolmosia tai suoria ja viimeisellä kierroksella vain yksi pöytää kerralla kaikki kortit. Peli oli tosi mukava ja jännittävä ja luulin jo voittaneeni, mutta teinkin virheen viimeisen kortin kanssa, sillä se pitää myös pöydätä.

Kävin myös iltalypsyllä ja näin, miten tällä tilalla lypsyhommat hoidetaan, vähän eri systeemi kuin mummolassa tai anopilla 70-80-90 -luvuilla. Lehmät tulivat vuorollaan lypsyasemalle ja ne lypsettiin ja sitten ne kävelivät ulos toisesta päästä ja uudet tuli tilalle. Kuvassa olevalla näkyy verisuonet selvästi ja kuulemma mitä paremmin ne näkyvät, sen paremmasta lehmästä maidontuotannon kannalta on kyse. Kävin aika perusteellisen keskustelun ranskaksi lehmien hoidosta, maataloudesta ja siitä, miten EU on siihen Ranskassakin vaikuttanut. Olin kieltämättä aika ylpeä itsestäni, sillä asiat olivat aika vaikeista sanastollisesti ja selvisin tilanteesta hyvin, vaikka sen sanasto oli paikoin minulle tuntematonta. Koirahommissa olen oppinut aika paljon anatomian sanastoa, josta oli apua. Sain myös pitkästä aikaa kokeilla lypsämistä ja kyllähän se maito sieltä ilokseni kuppiin herahti pienen muistelun jälkeen :).

Sunnuntaina olisin voinut mennä jonnekin Arthurin metsään, mutta sanoin, että voimme pelata pelejä ja kortteja kotonakin, olin viikosta sen verran väsynyt, että nukuin ihan päiväunet. Tällaiset vaihdot ovat opettajan kannalta aika rankkoja, sillä koko ajan pitää olla tarkkana, vaikka kyse onkin jo lähes täysi-ikäisistä opiskelijoista, mutta kaikkea voi sattua. Sitten pitää jaksaa "edustaa" ihan koko ajan, kysellä, olla kiinnostunut ja pystyä seuraamaan vierasta kieltä ja tietenkään kaikkea ei voi millään ymmärtää. Puhutaan asioista ja ihmisistä, joita ei tunne. Monesti pitää herätä joka aamu aikaisin ja illat menevät myöhään, joten olen kyllä ollut aika poikki vaihtojen jälkeen monta viikkoa. Sitten omille sijaisille pitää tehdä tuntisuunnitelmat, jotka yleensä eivät sitten aina toteudu haluamallani tavalla ja oma hommansa on korjata kaikki viikon aikana olleet kokeet ja kirjoitelmat, sillä niitäkin on tehtävä. Onneksi nyt pystyin korjaamaan kaikki kokeet reissun aikana, sillä ne ovat nykyään sähköisiä eikä paperille tehtäviä ja tehtäviin pääse käsiksi missä tahansa. Se auttaa suuresti. Virkamatkalla opettaja on vastuussa opiskelijoistaan koko ajan, sekin on stressaavaa.

Vierastalo oli monta sataa vuotta vanha

Iltapäivällä pelastimme maailman Unlock! pakohuonepelissä Réginen ja Jean-Marien kanssa. Tämä korttipeli, jossa on erilaisia tehtäviä on kehitetty Ranskassa ja se oli kyllä kiva :). Pitää hankkia tämän pelin englanninkieliset kortit, joita on myynnissä Suomessakin, mutta niiden saatavuus on ollut vähän heikkoa viime aikoina. Pelissä on nettisovellus, josta tunnin aika laitetaan kulumaan, sovelluksella voi kysellä neuvoja ja pelissä pitää laskea yhteen lukuja ja jos luvut saa oikein, niin  samannumeroisesta kortista näkee, mitä seuraavaksi tehdään. Jos luku on väärin, niin pitää yrittää uudelleen enkä muista varmaksi, tuleeko jotain aikamiinuksia. Hauskaa ja jännittävää meillä oli ja sehän on pääasia.

Sunnuntaiaamuna Réginen koululla järjestettiin iso kirppis ja menimme sinne. Ostin sieltä useita kirjoja hyvin edullisesti. Sitten menimme syömään créperie-letturavintolaan, jossa oli isoja galetteja monilla täytteillä ja crêpes-lettuja jälkiruoaksi. Nämä olivat todellisia taidelettuja!
Ekassa kuvassa on jossain syömäni jälkkäri "kelluva saari"eli île flottante", jossa ihana marenkipallo kelluu vanilijakastikkeessa, voin suositella :). Galette on suolainen lettu, jossa käytetään tattarijauhoa.

Ile flottante

Katkarapugalette

Lohigaletteni
Jälkkäricrêpeni
Meillä oli myös biologian oppitunti, jossa tutkittiin mikroskoopilla sitä, mikä kasvi oli elänyt milloinkin ja oli jotain väitteitä, jotka piti todistaa.

Tutkimustehtävä

Eri kasvien siitepölykuvia
Sitten Julie teetätti meillä englanniksi erilaisia ilmaisutaitotehtäviä kuten piti puhua jotain ihan sekokieltä ja saada kaveri eleitä ja ilmeitä käyttäen "ymmärtämään", mitä puhui ja toinen reagoi siihen kieleen vastaamalla. Se oli hauska oppitunti. Valitettavasti emme päässeet seuraamaan yhtään oppituntia, koska oli kokeita ja vapaita halukkaita opettajia ottamaan vastaan meitä tunneilleen ei ollut.

Ranskan illanvietossa oli tarjolla monenlaista syötävää ja me pidimme vanhemmille esityksen englanniksi koulustamme, Suomesta sekä Lahdesta. Sitten kutsuimme kaikki tanssimaan letkajenkkaa, musiikkiluokkien tytöt lauloivat ja ranskalaisten bändi esiintyi. Arvontaa oli myös ja kaikki  opiskelijat saivat jonkin pienen muiston. Jean-Marie oli tehnyt aivan upean kuvaesitysvideon heidän oleskelustaan Suomessa ja katsoimme sen.

Viikko vierähti nopeasti ja pian oli aika jäähyväisten, Viimeisenä iltana söimme Jean-Marien laittamaa kanaa ja  ostamiamme kakkuja jälkiruoaksi.

Tällä vekottimella lämmitetään asunnon käyttövesi. Asunto oli vuokrattu ilman kalusteita, joten siihen oli pitänyt ostaa uunista lähtien ihan kaikki. Tiskipöytä taisi kuulua hintaan ja olikohan jokunen kaappi myös, mutta esim. pesukone ja hella piti ostaa itse. Melkoinen kuluerä siis. Ranskassa on myös vuokrattavana asuntoja, joissa on uunit ym. mutta tässä asunnossa nitä ei ollut.

Kiitos Kirstille ja opiskelijoille kivasta vaihdosta, jossa kaikki sujui mainiosti :).